Cum sa-ti invingi anxietatea sociala (partea I)

anxietatea sociala Cum sa-ti invingi anxietatea sociala (partea I)

Salutare, eu sunt Alex si ma bucur tare mult ca ne intalnim din nou pe Golden Life!

Astazi va propun sa discutam despre teama exagerata pe care tot mai multi dintre noi o simt atunci cand sunt in preajma altor oameni, cand sunt in multimi, sau in diverse situatii sociale. Aceasta teama este tot mai prezenta intr-o societate bazata din ce in ce mai mult pe individualism, si se numeste anxietate sociala.

Anxietatea sociala (mai numita si fobie sociala) este o frica dusa la extrem de ceea ce ar putea gandi ceilalti oameni despre noi.

Opiniile unora despre altii e bine si trebuie sa conteze, pentru ca altfel am trai izolati, si nu intr-o societate.

Dar cand cineva sufera de anxietate sociala, simte o ingrijorare mult prea mare fata de opiniile celorlalti, o ingrijorare care depaseste cu mult nivelul necesar pentru a interactiona in conditii normale cu cei din jur.

Cei care sufera de anxietate sociala simt frica constient, fie in prezenta altora, in anticiparea prezentei altora, sau chiar si daca isi imagineaza ca cineva este altundeva, nu este prezent, dar totusi se gandeste la ei.

Cu toate astea desi ar parea altfel, nu prezenta lor fizica sau faptul de a ne gasi in gandurile lor ne declanseaza de fapt groaza, si nici faptul de a-si indrepta atentia spre noi. Ceea ce ne ingrozeste e faptul ca ne-ar putea judeca daca le dam ocazia (fiind in prezenta lor, atragandu-le atentia asupra noastra sau facand ceva care sa le reaminteasca de noi).

Ne imaginam, sau de cele mai multe ori, presupunem inconstient ca ne vor vedea ca fiind urati, prosti, slabi, ciudati, nevrednici sau cu alte astfel de imperfectiuni pe care nu ni le dorim. Cu timpul putem ajunge chiar sa credem (cel putin in momentele mai putin rationale) ca suntem cu adevarat atat de putin valorosi pe cat ne-am imaginat.

Patrunzand si mai profund in situatie, nu neaparat de judecatile oamenilor ne temem, ci de reactia noastra emotionala la judecatile lor, fie ca acestea sunt reale sau imaginare. Intr-un final ne temem de a ne simti rusinati, vinovati, respinsi sau umiliti in propria noastra minte, in gandurile noastre private pe care le avem atunci cand nu mai este nimeni in jur.

Acestea pot fi emotii foarte dureroase si poate avea sens sa incercam sa le evitam atunci cand exista probabilitatea de a le experimenta. Dar cand suferim de anxietate sociala, avem aceste reactii chiar si atunci cand nu suntem judecati negativ, si ne asteaptam ca aceste reactii sa apara chiar si pe viitor.

In plus credem si presupunem ca astfel de sentimente sunt de nesuportat; in loc sa gandim ca sunt experiente carora le putem face fata cu brio si peste care putem trece cu usurinta.

Ce putem face pentru a depasi anxietatea sociala?

Pentru a ne simti mai confortabil printre ceilalti oameni este necesar sa tinem cont de urmatoarele solutii, pe care le-am grupat in 4 mari categorii:
1. Procese Cognitive – corectarea unor ganduri, convingeri si presupuneri despre cum te vad ceilalti, si despre cat de important este asta pentru tine si cat de important ar trebui sa fie
2. Solutii Comportamentale – practic infruntarea fricii intr-un mod direct, introducerea si ramanerea in prezenta altor persoane pana cand frica dispare complet
3. Constientizare si Atentie – activitati, pe care le voi descrie in continuare, care iti vor usura sarcinile cognitive si comportamentale
4. Valori Personale – clarificarea lucrurilor importante pentru tine, si alinierea lor cu sinele tau, schimbarea perceptiilor si a convingerilor

   

In continuare vom vorbi mai pe larg despre fiecare dintre aceste categorii, iar in aceasta prima parte a articolului voi detalia putin procesele cognitive, iar despre celelalte 3 categorii vom vorbi in partea a II-a.

1. Procesele Cognitive

Ceea ce este important la acest capitol este sa te surprinzi facand anumite erori si treptat sa inveti cum sa le corectezi.

Toata lumea face pana la urma erori de gandire si judecata, desi acestea apar mai des in randul oamenilor care sufera de o frica generalizata, precum fobia sociala.

Cateva lucruri importante despre procesele cognitive:

 

  • Lucrurile la care te astepti si pe care ti le imaginezi se vor intampla, mai ales daca esti activat emotional in momentul in care le prezici.
          Acest fapt se aplica foarte bine si in cazul asteptarilor pozitive, dar este mult mai puternic in cazul celor negative, mai ales daca mintea ta este obisnuita cu sentimentele negative ale anxietatii.
          In cele mai multe cazuri lucrurile vor merge mai bine decat te astepti.

 

  • Memoria este foarte selectiva si subiectiva, si nu e doar o simpla evidenta a intamplarilor trecute.
          Atunci cand iti amintesti ceva, nu este ca si cum ai pune un film care reproduce exact intamplarea originala.
          In schimb, ceea ce face creierul tau este sa construiasca un scenariu al intamplarii – folosindu-se de informatii incomplete si uneori incorecte, umpland spatiile lipsa cu presupuneri despre cum “s-ar fi intamplat”.
          De asemenea conteaza foarte mult dispozitia in care ai fost in momentul intamplarii, precum si dispozitia pe care o ai cand ti-o reamintesti.

 

  • In cazul anxietati sociale, esti vulnerabil la efectul de tipul “ a fi in lumina reflectoarelor”- care inseamna o tendinta de a exagera gradul de atentie care iti este acordata, combinat cu o idee distorsionata a faptului ca esti judecat, precum si frica de a ramane in mintea persoanelor care te judeca.

Dupa cum poti observa, e mai bine sa fii sceptic in ceea ce priveste aceste procese cognitive, in special in momentele cu incarcatura emotionala, iar pentru a face asta este necesar sa reusesti in acele momente sa nu dai o importanta gandurilor si taririlor pe care le ai, si sa te detasezi.

Chiar daca iti vei corecta aceste procese cognitive, vei mai avea de lucrat si la urmatoarele aspecte pentru a scapa complet de anxietatea sociala. Dar cu siguranta pentru inceput doar facand aceste lucruri te va indrepta spre o amelioarare considerabila a acestei fobii, si vei prinde gustul vietii traite liber in sfarsit, fara frica si fara sentimente negative.

In partea a II-a vom merge mai departe si vom vorbi despre celelalte 3 solutii, de care te poti folosi pentru a-ti invinge anxietatea sociala.

Vom vorbi despre solutiile comportamentale si cum ne putem transforma obiceiurile, folosindu-ne de mult curaj si perseverenta, pentru a ne elibera de frica.

Vom vorbi despre cat de mult conteaza constientizarea, acceptarea si atentia in tot acest proces de transformare.

Si nu in ultimul rand, vom vorbi despre scheletul personalitatii noastre, despre sursa tuturor comportamentelor si anume valorile si convingerile noastre.

 

Pe data viitoare,

Alex

Life Coach & Trainer

Golden Life Opportunities

(Visited 458 time, 2 visit today)

Comentarii

comentarii

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Cum sa-ti invingi anxietatea sociala ( partea II) | Golden Life Opportunities

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata!


*


Menu