Cum sa scapi de griji (partea II)

griji Cum sa scapi de griji (partea II)

“Ingrijorarea nu ia din problemele zilei de maine, ci ia din pacea zile de azi.”

 

Alex sunt, si te salut cu mare drag!

In aceasta noua intalnire de pe Golden Life iti propun sa continuam sa vorbim despre cum poti sa scapi de griji, si vreau sa impartasesc cu tine 7 modalitati foarte practice care pe mine ma ajuta sa realizez acest lucru.

Data trecuta am vorbit despre cum se formeaza grijile si ce efecte au ele in viata noastra (gasesti aici articolul), iar acum vom trece la actiune si le vom indeparta definitiv din mintea si viata noastra.

 

Cum sa nu-mi mai fac griji?

 
1. Confruntarea celui mai rau scenariu

In cazul in care ajungi sa te ingrijorezi in legatura cu ceva, poate fi foarte util sa vizualizezi cel mai nefericit scenariu (nu pentru a-l consolida ci pentru a-l modifica).

De cele mai multe ori o grija este de fapt o frica de necunoscut, iar daca reusesti sa definesti acea frica poti sa o si depasesti. Daca ai confruntat grija pentru ceea ce este ea cu adevarat, vei putea sti mai exact ce ai de facut in situatia care ti-a generat acea grija.

Daca iti confrunti acest scenariu negativ, poti mai apoi sa iti dai seama de ce abilitati sau resurse ai avea nevoie pentru ca totul sa se desfasoare in cel mai pozitiv mod.

Asta este si cheia, pana la urma, sa resusesti sa treci de la o atitudine negativa in legatura cu o situatie (punct in care apar grijile), la o atitudine pozitiva si constructiva (punct in care nu mai exista griji).

 
2. Impartasirea

Unele persoane considera ca impartasirea grijilor cu cineva, ajuta foarte mult in ameliararea lor. Simplul fapt de a vorbi cu cineva si de a te elibera de acea grija, poate sa-ti aduca o noua perspectiva si sa te ajute sa constientizezi faptul ca oricum s-ar desfasura un anumit lucru, tu te vei putea descuca.

Sa vorbesti cu cineva poate fi foarte util si pentru a gasi noi abordari pozitive ale situatiei. Poti gasi solutii si actiuni pe care poate tu singur nu le vedeai.

Cel mai bine este sa vorbesti despre grijile tale cu cineva care nu este implicat in viata ta. De exemplu, poti merge la o sedinta de consiliere sau de coaching.

Consilierea te poate ajuta sa constientizezi de unde provin grijile tale si ce efecte au ele in viata ta, si de asemenea iti poate largi orizontul pentru a gasi cele mai bune solutii in fiecare caz.

De asemenea persoanele religioase pot scapa foarte usor de griji prin intermediul rugaciunii, deoarece se simt ascultate.

 
3. Notarea grijilor

Poate fi foarte util sa iti notezi pe hartie toate grijile.

Cei mai multi oameni prefera sa isi noteze aceste griji ca pe niste afirmatii, si nu ca pe niste intrebari.

De exemplu “ce se va intampla daca nu reusesc sa ajung la timp?” poate fi mai folositor de notat “sunt ingrijorat ca nu voi ajunge acolo la timp”. In acest mod te vei putea focusa mai precis pe frica in sine.

Dupa cum am vazut si in prima parte a articolului, oamenii se ingrijoreaza foarte des pentru situatii care de cele mai multe ori nu mai au loc, sau pentru care este o sansa de desfasurare foarte mica.

Este de multe ori dificil sa iti dai seama de probabilitatea ca ceva sa se intample daca esti chiar tu implicat in eveniment.

Poate fi o idee buna sa-ti pastrezi lista cu griji pentru o perioada, si sa observi cum dupa cateva zile sau saptamani, unele ti se vor parea ridicole, deoarece situatia sa desfasurat complet diferit fata de cum a avut loc in imaginatia ta.

Desigur dupa aceea pot aparea altele noi care sa intre pe lista dar dupa ce vei face acest exercitiu regulat iti vei da seama cu adevarat care dintre griji nu-si au rostul, si care dispar rapid de pe lista.

La fel, o alta modalitatea constructiva de a-ti gestiona grijile este sa scrii pentru fiecare grija in parte, cate 2-3 motive pentru care acea desfasurare negativa (care iti creeaza grija) nu va mai avea loc.

 
4. Prioritizarea si actiunea

De cele mai multe ori chiar putem face ceva in legatura cu situatia care ne creeaza anxietate.

Ia in considerare fiecare grija, una cate una si apoi gandeste-te la o actiune pe care o poti intreprinde pentru ca totul sa se rezolve intr-o maniera buna pentru tine.

Fa o lista cu aceste actiuni posibile, care sa aiba cele mai ingrijoratoare situatii in varful ei. Apoi poti incepe pas cu pas sa faci actiunile din lista, in aceasta ordine a importantei, pana cand vei dizolva cat mai multe griji.

Odata ce ai facut o actiune tai-o de pe lista si observa daca te-a ajutat sa scapi de grija respectiva, sau trebuie sa mai incerci si altceva.

Daca nu esti sigur de ce actiune trebuie sa faci, poti de asemenea sa iti notezi cateva variante si sa treci cateva avantaje si dezavantaje pentru fiecare.

 
5. Controlarea grijilor

Poti incerca sa aloci un anumit timp pentru a te gandi la grijile tale. Pentru ca acest lucru sa functioneze trebuie sa fii strict, si sa nu lasi grijile sa-ti patrunda in minte in exteriorul acelui timp special alocat.

Poate fi folositor sa vizualizezi o cutie in care iti pui toate grijile, si pe care o poti deschide si inchide exact atunci cand iti doresti.

Unii oameni isi iau in jur de 30 de minute zilnic, timp in care se ocupa doar de grijile lor.

 
6. Relaxarea

Exercitiile de relaxare sunt foarte eficiente in cazul sentimentelor de anxietate, si in cazul ingrijorarii.

Aceste exercitii pot include sa iti imaginezi un loc ideal in care ti-ai dori sa te afli cum ar fi o plaja, o gradina, un camp, sau o casa. Poti de asemenea sa vezi grijile tale ca pe obiecte de care te descotorosesti, de exemplu ca pe niste pietre pe care le arunci in apa.

Din pacate la inceput, pentru unele persoane, incercarea de a face un exercitiu de relaxare poate fi si ea ingrijoratoare. Poti avea impresia ca nu functioneaza sau ca este ceva ce nu faci cum trebuie.

Cel mai bine in acest caz este sa adopti o atitudine pozitiva si sa te gandesti ca “macar incerci” iar gandurile negative vor disparea treptat.

 
7. Exercitiul fizic

Sa ne ingijoram inseamna sa fim mult prea concentrati pe ceea ce se intampla in mintea noastra, iar exercitiile si sportul ne pot ajuta sa ne mutam atentia catre partea fizica.

De asemenea pot ajuta sa ne eliberam de tensiunea produsa de griji prin producerea de adrenalina. Nu este neaparat nevoie sa mergi la sala sau la un alergat, si o simpla plimbare poate fi destul de eficienta, si in acelasi timp face bine si la inima.

 
Cu astea fiind spuse eu te las cu bine si imi doresc ca la urmatoarea noastra intalnire toate grijile tale sa fie de domeniul trecutului. 😉

 
 
Pe data viitoare,

Alex Suciu

Life Coach & Master Trainer NLP

 
Golden Life Opportunities

(Visited 202 time, 1 visit today)

Comentarii

comentarii

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata!


*


Menu