Cum sa scapi de griji (partea I)

cum-sa-scapi-de-griji Cum sa scapi de griji (partea I)

“Daca o situatie are rezolvare, atunci nu este nevoie sa te ingrijorezi, iara daca nu are rezolvare atunci nu mai are niciun rost sa te ingrijorezi.” (Dalai Lama)

Bine ai revenit pe Golden Life!

Eu sunt Alex si azi iti propun sa vorbim despre cum sa scapi de griji sau mai bine zis cum poti sa scapi de prostul obicei de a-ti crea aceste griji.

Cam toata lumea isi face griji. Pana la un anumit nivel acest lucru este normal si este o adaptare la viata de zi cu zi. Poate sa ne scape de anumite riscuri, sau sa ne stimuleze sa facem tot ceea ce tine de noi intr-o anumita situatie.

Problema este ca unele persoane isi fac mult mai multe griji decat ar trebui, iar pentru acele persoane grijile devin de cele mai multe ori de nesuportat, deoarece sunt predominante in mintea lor.

Astazi vreau sa iti explic acesta situatie din urma si efectele pe care le creaza in viata noastra, precum si modalitatile prin care iti poti schimba acest tipar de gandire.

In aceasta prima parte a articolului iti voi vorbi putin despre ce sunt grijile, cum se formeaza ele si ce influenta au ele in viata noastra.

 

Ce este ingrijorarea?

A-ti face griji inseamna sa-ti petreci o buna bucata de timp gandindu-te la lucruri rele, inseamna sa fii preocupat de posibilitatile negative.

Cu cat te ingrijorezi mai mult cu atat grijile tale cresc si se extind. Poti ajunge chiar sa-ti faci griji pentru timpul pe care l-ai petrecut facandu-ti griji.

Sunt mai multe feluri de griji, cum ar fi: grijile pentru ceea ce ar putea sa se intample in viitor, grijile pentru ceea ce se intampla in prezent sau grijile pentru un eveniment care deja s-a desfasurat in trecut.

 

Grijile pentru ceea ce ar putea sa se intample

Aceste griji includ preocupari pentru anumite evenimente care ar putea avea loc in majoritatea cazurilor pentru lucruri care probabil nu se vor intampla pana la urma.

De exemplu, desi statistic este foarte putin probabil, ai putea sa te ingrijorezi ca avionul cu care urmeaza sa calatoresti se va prabusi sau ca vei contacta o boala incurabila.

Grijile pentru situatiile in care ai un anumit control pot de asemenea sa fie tulburatoare. Poti fi foarte ingrijorat ca vei pica un examen sau ca nu vei putea respecta un anumit termen limita la munca. Daca ai putea sa te opresti din aceste griji si sa muncesti sau sa inveti, cu siguranta te vei descurca mai bine.

 

Grijile pentru ceea ce se intampla

Din nou, aceste griji pot include sentimente de anxietate atat in situatiile pe care le poti schimba cat si in cele pe care nu le poti schimba.

Un exemplu pentru ultimul caz este sa-ti faci griji pentru ca trenul are intarziere sau ca esti blocat in trafic.

Tot asa, sa-ti faci griji intr-o situatie pe care o poti schimba poate fi, de exemplu sa te ingrijorezi pentru o tuse persistenta. Daca ai merge la doctor sa-ti prescrie un tratament ar putea fi o rezolvare mai buna decat sa stai doar si sa-ti faci griji.

 

Grijile pentru ceea ce s-a intamplat deja

De cele mai multe ori nu prea mai ai ce face pentru acea situatie trecuta, in cazul acestor griji.

Un exemplu de situatie de genul asta este sa iti faci griji pentru un examen picat sau pentru o greseala facuta la serviciu.

 

De ce ne facem griji?

Grijile sunt de fapt frici. Orice om are mai multe temeri, diferenta este facuta de modul in care facem fata acestora. Cateodata este mai simplu sa te complaci in sentimentul de frica decat sa faci ceva pentru a-l distruge.

Sau de asemenea multe persoane accepta ideea (eronata), ca nu mai poti face nimic pentru a scapa de o anumita frica. Acest fapt se datoreaza lipsei de incredere in sine – nu cred ca sunt capabile de a face face unor situatii dificile.

 

Ce efecte asupra vietii noastre au grijile?

Efecte fizice

Corpul nostru reactioneaza chimic la frica pe care grijile o genereaza. Atunci cand suntem speriati corpul nostru produce adrenalina datorita refelxului “lupta sau fugi” care s-a dezvoltat de-a lungul evolutiei.

Aceasta adrenalina ne afecteaza sistemul digestiv, si ne poate face sa ne simtim foarte rau. Cu cat iti faci mai multe griji cu atat este mai rau si o adrenalina in exces poate duce la senzatia de “fluturi in stomac”, dureri de cap sau scaderea poftei de mancare.

Efecte psihologice

Din cauza grijilor poate fi foarte dificil sa adormi, deoarece acestea apar si mai intens in acea perioada de liniste dinaintea somnului.

Atunci cand vrei sa adormi, nu mai este nimic care sa-ti distraga atentia de la aceste griji, care poate pana atunci stateau undeva in spatele mintii. De asemenea ne facem mai multe griji atunci cand suntem obositi.

Grijile te pot face sa te simti neajutorat, cu cat sunt mai multe cu atat pare mai greu sa le faci fata. Acest lucru ne scade increderea si ne face mai vulnerabili in fata sentimentelor de anxietate.

O lipsa de incredere in sine poate afecta modul in care cei din jur interactioneaza cu tine, precum si raspunsul tau la aceste interactiuni. In acest mod se naste o spirala negativa, iar unii oameni pot avea chiar si atacuri de panica.

De asemenea din cauza grijilor concentrarea scade si devine tot mai dificil sa faci fata fiecarei zi, asa ca se acumuleaza tot mai multe probleme.

Te poate seca emotional sa te simti constant anxios, iar uneori poti simti ca grijile au preluat controlul asupra vietii tale.

In aceste cazuri multi oameni isi dezvolta comportamente obsesive pentru a-si reda sentimentul de control. De exemplu faptul ca verifici daca ai inchis usa de mai multe ori inainte sa pleci undeva sau daca te intorci pentru ca ai impresia ca ai utiat ceva acasa. Tot asa se pot dezvolta multe dependente de substante toxice (tutun, alcool, droguri) sau de mancare, pentru a face fata anxietatii.

 
Sunt grijile folositoare?

Daca ceva tot iti sta in minte, si tu vrei sa dai la o parte acel lucru dar acesta se incapataneaza sa reapara, acest tipar poate fi util pentru a te determina sa faci ceva in acea privinta.

De exemplu s-ar putea sa ai un neg pe piele pentru care sa te ingrijorezi, si tot incerci sa ignori asta dar pana la urma nu mai poti si vei merge la doctor pentru un control.

Uneori grijile pot sa ne impinga spre actiune iar acest lucru poate fi pozitiv. De asemenea daca ne facem griji pentru cea mai rea situatie care poate aparea practic ne si pregatim pentru a lua masuri suplimentare daca totusi se intampla.

La fel si adrenalina care este eliberata in corp datorita grijilor poate fi foarte utila.

De exemplu, daca cineva isi face griji in legatura cu o cursa sau un concurs la care participa, acea adrenalina poate il va impinge spre un rezultat mai bun. Totusi daca se ingrijoreaza in exces se va simti rau si nu va mai putea performa la maximum.

Sa ne ingrijoram ocazional si pentru o scurta perioada de timp este foarte diferit fata de a ne ingrijora constant ,in fiecare zi, si a ne lasa dominati de griji.

Grijile ne pot bloca mintea si astfel nu vom mai putea gandi intr-un mod util, intr-un mod pozitiv. In acest caz grijile devin o problema.

In partea a 2-a a articolululi vom parcurge toate modalitatile pentru a scapa de acest obicei sacaitor si vom vorbi mai concret despre actiunile pe care trebuie sa le facem pentru a scapa de griji.

 

 

Pe data viitoare,

 

Alex Suciu

Life Coach & Master Trainer NLP

 

Golden Life Opportunities

(Visited 220 time, 1 visit today)

Comentarii

comentarii

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Cum sa scapi de griji (partea II) - Golden Life Opportunities

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata!


*