7 concepte cheie pentru schimbarea personala (partea II)

schimbarea personala 7 concepte cheie pentru schimbarea personala (partea II)

Salutare, eu sunt Alex de la Golden Life iar azi continuam sa descoperim conceptele cheie pentru a reusi schimbarea personala.

Dupa ce in prima parte a articolului (o gasesti aici) am vorbit despre primele 4 aspecte importante acum vom parcurge si celelalte 3 concepte.

5. Oamenii care se schimba sunt constienti ca “harta nu e teritoriul”

Acesti oameni sunt convinsi ca harta, si doar harta lor este reala.

Este un alt mod de a spune ca perceptia noastra nu e totuna cu realitatea. Este de fapt perceptia despre realitate.

Cu toate acestea din moment ce este perceptia noastra, noi functionam in concordanta cu ea. Nu conteaza cat de corect, hartile noastre (perceptiile) prezinta realitatea.

Vom functiona pe baza perceptiilor noastre, guvernate de cadrele noastre mentale.

Asta inseamna ca:

a. Cei care produc schimbarea recunosc importanta crearii unei harti (perceptii) care, cu o mai mare acuratete, atat cat se poate, sa arate momentul prezent.

In general noi ne bazam pe simboluri. Facem asta prin intermediul VAKOG si cuvintelor care devin simboluri pentru experienta noastra despre lume.

Dar aceste sunt doar simboluri, si nimic mai mult. Nu reprezinta realitatea. Intotdeauna dam de necazuri atunci cand facem aceasta confuzie, atunci cand credem ca simbolurile sunt reale, in sensul ca descriu cu acuratete lumea.

Atunci cand traim in functie de cadre mentale din copilarie, atunci cu certitudine nu operam pe baza unei harti care sa se apropie de lumea adulta in care ne desfasuram viata acum. Aceasta este baza celor mai multor probleme.

b. Cei care isi schimba gandirea, recunoascand faptul ca harta nu reprezinta teritoriul vor elimina problemele de genul cauza-efect din viata lor.

Cei care inteleg si accepta acest fapt, ca harta interioara (perceptia) nu este totuna cu teritoriul (lumea exterioara) vor inceta sa mai creada stupidul lucru ca ceilalti le pot controla mintea si viata fara permisiunea lor.

Nimeni nu te poate face sa crezi si sa simti ceva ce nu-ti doresti. Ne putem controla mintea, si sa invatam noi moduri de a gandi. Creierul este flexibil.

De exemplu, gandeste-te la ceva neplacut. Acum gandeste-te la ceva placut. Observa cat de rapid si de usor iti poti schimba gandurile.

Tiparele de gandire vechi sunt doar niste tipare provenite din obisnuinta, care “par reale” doar datorita faptului ca au devenit inconstiente, si se produc fara sa ne dam seama. Dar evident, se pot schimba. Poti sa-ti reinnoiesti mintea. Poti sa te gandesti la lucruri care sunt pure, corecte, frumoase.

In definitiv, te poti gandi la orice iti doresti, doar sa-ti oferi aceasta permisiune.

c. Cei care se schimba recunosc ca imaginile si cuvintele din cap nu sunt reale – in sensul de concret, ci sunt schimbabile.

Sunt doar “simboluri” ale lumii exterioare.

Avem instrumente care pot detecta celulele nervoase si neuro-transmitatorii care permit unei celule sa comunice cu alta celula. Cu toate astea, neurologii, nu pot intra in interiorul creierului si sa gaseasca o imagine, sa masoare intensitatea unui sunet, sau a unei emotii.

De ce? Pentru ca toate astea sunt abstractizari ale propriei noastre minti.

De aceea avem anumite stari care sunt generate in momentul in care un gand apare, si care dispar pana in momentul cand avem din nou acel gand. Pentru ca imaginile si cuvintele din mintea noastra nu sunt reale, in sensul de concret, ci reprezinta doar realitatea pe care le-o atribuim noi.

Ia asta in considerare si gandeste-te la o amintire usor neplacuta, si observa ce iti apare in minte si cum te simti.

Acum gandeste-te la o amintire placuta si observa din nou ce iti apare in minte si cum te simti.

Care tip de gandire ti se pare mai util? De ce ti-ai dori sa-ti creezi in interiorul mintii o imagine si un gand care sa te faca sa te simti mai rau? Te-ai gandit sa renunti la acest obicei? Pana la urma, aceste ganduri nu sunt reale decat daca le generezi tu.

 

6. Puterea de a face diferenta intre asociere si disociere

Inainte de a explica aceasta diferenta, fa acest exercitiu simplu.

Imagineaza-ti ca esti in fata unui frigider. Deschizi usa frigiderului si deschizi sertarul cu fructe. Acolo observi o lamaie. Iei lamaia, inchzi sertarul cu fructe si apoi inchizi frigiderul. Cu lamaia in mana mergi in bucatarie si iei un cutit. Incepi sa tai lamaia in doua jumatati. Apoi iei o jumatate din lamaie si incepi sa storci tot sucul din ea in gura. Iti saliveaza gura deja, ca si cum ai avea o lamaie adevarata in mana? Majoritatea persoanelor saliveaza deja. 🙂

Acest mic exercitiu arata cum creierul nu face diferenta intre ceea ce iti imaginezi si ceea ce traiesti cu adevarat in prezent.

Similar, sa presupunem ca ne imaginam constient sau inconstient ca, suntem din nou copii si auzim cum striga profesoara sau parintii la noi, sau vedem cum ne confruntam cu anumite situatii in care nu ne stim descurca.

Automat ne vom simti rau daca permitem unor astfel de amintiri sa ne invadeze mintea. Asta inseamna “asociere”.

Majoritatea oamenilor au probleme ca adulti datorita acestor amintiri din copilarie, si datorita faptului ca inca se ascociaza cu acel copil neajutorat. Majoritatea se folosesc de experientele din copilarie ca si cadre de referinta.

Asta se numeste “asociere”. Esti asociat intr-o amintire atunci cand tu nu apari acolo, ci observi totul ca si cum ai fi prezent fizic acolo, implicat.

Spre exemplu, aminteste-ti ceva putin dureros.

Formeaza-ti o imagine in minte. Acum, observa daca in aceasta imagine te vezi si pe tine sau vezi doar pe ceilalti oameni si mediul inconjurator. Daca nu te vezi, mental, te-ai asociat in acea amintire si vei experimenta aceleasi sentimente negative ca si in momentul in care s-a produs acel eveniment.

In schimb, daca te vezi in imagine, apari acolo ca si versiunea ta mai tanara inseamna ca esti disociat. Atunci cand oamenii spun “asta nu ma mai deranjeaza, am trecut peste” ei de fapt s-au disociat de acea amintire. Disocierea scade emotiile in legatura cu acel eveniment.

Atunci cand ne asociem, fie constient sau inconstient, cu anumite amintiri dureroase din trecut si functionam pe baza cadrelor mentale pe care le-am atribuit atunci in trecut, confundam de fapt harta cu teritoriul.

Cand facem asta ne traim viata adulta pe baza durerilor din copilarie. Modalitatea de gandire pe care ne-am dezvoltat-o atunci ne-a fost utila in acel moment, dar nu ne mai este de folos acum, ca si adulti.

Poti sa-ti dai seama ca faci asta atunci cand:

– targi concluzii pripite(generalizezi)

– ai mintea inchisa(nu iei in considerarea alte variante)

– da-i vina pe cineva sau pe ceva

– iei totul la modul personal

– dai o prea mare importanta unor lucruri marunte

– iti blochezi amintirile placute

 

7. Oamenii care se schimba stiu cum sa aplice meta-stari de un nivel superior unor probleme de nivel inferior

Dupa cum ziceam, creierul nu se opreste la un singur gand. Va avea in continuu ganduri despre ganduri.

Atunci cand avem “un gand despre alt gand” al doilea gand va schimba primul gand. In gandire si comportament aceasta abilitate a creierului este cruciala.

Cum functioneaza asta?

E simplu. Atunci cand ai o experienta care iti genereaza o frica, iar in urma acelei experiente te vei teme sa experimentezi frica, aceasta se va intensifica si mai mult.

Chiar mai mult, daca aplici frica la alta frica, ajungi la paranoia. Ce s-ar intampla daca in loc sa-ti fie frica de frica aparuta, ai accepta acest sentiment? Ce se va intampla cu frica?

Va transpune aceasta frica in exteriorul tau, si o vei putea observa cum se manifesta si vei putea invata din ea. Apoi dupa ce ai invatat ce era de invatat din frica, vei aplica un gand pozitiv acesteia, si anume increderea.

Ce se intampla cu frica atunci cand aplici incredere asupra ei? Frica dispare in fata increderii.

In acest mod te poti juca cu mintea ta. Ia un gand de manie. Acum, aplica acestei manii un gand de iertare. Ia din nou mania si aplica-i iubire.

Sau, ce se intampla daca acestei manii ii vei aplica un gand de liniste si calm?

Cam atat de simplu este sa-ti schimbi starea aplicand un simplu gand altui gand.

De fiecare data cand luam un gand si ii aplicam alt gand, gandul original se va schimba intr-un fel.

Asta se numeste meta-stare (aplicare unui gand altui gand). Iar aici se produce “magia”, aici este abilitatea ta de a-ti reformata si reprograma gandirea.

Acele persoane care si-au transformat viata in bine, au reformulat aceste stari negative si le-au adus noi resurse in plus, resurse pe care nu le aveau in momentul in care starile au fost create initial. Astfel acele stari neplacute din trecut se transforma automat in stari frumoase in momentul prezent.

 
 
 

Cu drag,

Alex Suciu

Life Coach & Master Trainer NLP

Golden Life Opportunities

(Visited 182 time, 1 visit today)

Comentarii

comentarii

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata!


*