Cum sa-ti invingi timiditatea (partea II)

timiditatea Cum sa-ti invingi timiditatea (partea II)

Buna, sunt Alex, si dupa cum ti-am promis am revenit cu partea a doua a articolului despre cum sa scapi de timiditate. Prima parte o gasesti aici.

Dupa cum spuneam, astazi o sa-ti dau un set de unelte de care te poti folosi pentru a-ti schimba acest comportament. Sunt lucruri simple pe care le poti face zilnic, dar care odata repetate suficient timp iti vor elimina acele convingeri si acele generalizari care ti-au creat acest comportament.

Intrebari pozitive

Atunci cand iti pui o intrebare dificila, subconstientul tau automat incepe sa caute un raspuns, si de fiecare data va gasi unul, chiar daca intrebarea este una descurajatoare. Spre exemplu, daca te intrebi “de ce nu ma plac oamenii?”, raspunsul va veni pe aceeasi nota descurajatoare “nu sunt suficient de interesant/a” sau “sunt urat/a”. Sau si mai rau, subconstientul va incepe sa caute intamplari din trecutul tau care sa sustina aceste raspunsuri.

Dupa cum stii deja, tot ceea ce ti s-a intamplat vreodata este stocat in memoria ta. Ai referinte din trecut, pentru a sustine practic orice convingere de-a ta, dar odata ce ai in minte o anumita convingere creierul tau incepe sa filtreze orice referinte contrare ei.
Poate ca au fost multe momente in care ai fost deschis si indraznet, dar deoarece crezi in timiditatea ta si esti convins de asta, nu mai observi sau nu-ti mai amintesti acele momente. Creierul tau iti aminteste de situatiile in care ai esuat. Asa ca, trucul e sa-ti adresezi intrebari pozitive, intrebari care sa te ajute sa-ti amintesti situatiile in care ai reusit.

Intrebari pentru tine:

      – Ce este interesant la mine? Ce este atractiv?
      – Ce le place celorlalti la mine?
      – De ce realizari sunt mandru/a?
      – Ce as putea sa mai imbunatatesc la persoana mea?

Intrebari in conversatii:

      – Ce am in comun cu persoana cu care discut si as putea aduce in discutie?
      – Este vreo intamplare interesanta prin care am trecut pe care as putea-o povesti?
      – Este ceva interesant ce se intampla in lumea inconjuratoare?

Ancorarea

Acum ca stii cum se formeaza ancorele, poti sa le creezi chiar tu! Pot fi foarte utile pentru a-ti schimba starea emotionala la nevoie. Sunt sigur ca esti foarte increzator atunci cand faci anumite lucruri la care te pricepi, cum ar fi un sport practicat, cantatul la un anumit instrument, un joc, si lista poate continua. Nu ar fi grozav sa ai aceeasi stare de incredere si intr-o situatie sociala, sau la o intalnire?

O ancora se creeaza in felul urmator. Trebuie sa te transpui in acea stare in care aveai incredere deplina in propriile forte, fie facand efectiv acel lucru la care esti foarte bun, sau imaginandu-ti cum il faci (functioneaza la fel de bine ambele variante). In acelasi timp fa si altceva care sa iti fie declansatorul sentimentului. Acest declansator poate fi un sunet, o atingere, sau o privire. Odata ce ai repetat acest gest de suficiente ori, va deveni permanent. Asa ca pentru a fi cat mai usor de apelat la acest semn e bine sa-l pastrezi cat mai simplu, de exemplu sa-ti atingi fruntea cu un deget, sa-ti pui mana la ureche sau o fraza pe care sa ti-o spui.

Acum ca ti-ai creat ancora, de fiecare data cand vrei sa-ti schimbi starea si sa treci in acea stare de incredere, tot ce trebuie sa faci este sa faci acel gest declansator, si daca l-ai facut corect, starea ta emotionala se va schimba instant.

Intreruperi de tipar

Atunci cand gasim un comportament care functioneaza, avem tendinta sa ne blocam in acesta, si il repetam de fiecare data cand suntem in acea situatie. Acest lucru se numeste “strategie” sau “tipar”. Evitarea persoanelor intr-o situatie sociala, ascunderea sentimentelor, evitarea unor intalniri, sentimentul de parere de rau de dupa, sunt astfel de tipare.

Daca sistemul tau nervos este indrepatat spre timiditate, subconstientul tau va considera toate aceste strategii bune, de aceea am si spus ca aceste comportamente “functioneaza”. Ce poti sa faci in aceste situatii e sa le intrerupi; de fiecare data cand observi ca esti intr-un asemenea tipar e necesar sa-l intrerupi. Intrerupera poate fi un gest fizic, un dans, un strigat sau orice altceva care te duce in afara tiparului.

Aceste lucruri sunt bune mai ales daca esti singur, iar daca esti inconjurat si de mai multe persoane ce poti sa faci e sa-ti creezi anumite imagini sau sunete in minte pentru a sari din tipar.

Relatia minte-corp

Este bine cunoscut ca felul in care te simti se reflecta in corpul tau. Daca esti deprimat, umerii ti se lasa in jos, ai tendinta de a merge cu privirea in pamant si cu corpul aplecat. Daca esti fericit, zambesti, stai drept si privesti in sus.

Ceea ce poate ca nu stii e ca aceste lucruri functioneaza si invers. Schimbandu-ti postura corpului, poti sa-ti schimbi starea emotionala. Poti sa incerci asta chiar acum. Zambeste si razi fara nici un motiv, sau danseaza putin. Vei observa automat ca te simti mult mai bine. La fel si invers, daca vei sta aplecat si cu privirea in jos te vei simti mai trist.

Un exercitiu pe care poti sa-l faci zilnic e sa mergi cat mai increzator. Cauta un model de persoana care ti se pare increzatoare sau imagineaza-ti un mers care emana siguranta si adopta-l si tu. Vei observa cum automat vei primi alte raspunsuri de la oamenii din jur, vei fi privit altfel si vei atrage zambete din partea lor.

Vocabularul transformational

Cuvintele pot fi unelte foarte puternice daca stii cum sa le folosesti. Cuvintele pot fi ancore, iar oamenii raspund unor anumite cuvinte in diferite moduri. Daca folosesti constant cuvinte care te fac sa te simti rau, fie in dialogul tau interior sau in conversatiile sociale, inlocuieste-le cu alte cuvinte neutre sau chiar pozitive.

Exemplu:

      –“sunt singur/a” poti sa-l transormi in “sunt in procesul de a gasi pe cineva”
      –“sunt timid/a” transforma-l in “sunt putin introvertit/a”
      –“sunt furios/oasa” in “sunt putin iritat/a”

Metafore

Metaforele sunt o extensie mai puternica a cuvintelor transformationale. Iti mai amintesti cum iti spuneam ca subconstientul tau functioneaza bazandu-se pe imaginatie, pe simboluri si pe metafore? Folosindu-te de metafore poti sa comunici direct cu subconstientul tau,si sa obtii rezultate uluitoare.

De exemplu un barbat de 140 de kg, foarte spiritual considera ca, corpul sau este doar un vehicul de transport, si ca mai important este sufletul. Dupa ce a fost convins sa accepte metafora “corpul meu e un templu”, fiind o persoana foarte religioasa automat l-a dus cu gandul la ceva important, ca de un templu trebuie sa ai mare grija si sa nu-l distrugi. A vazut corpul sau ca pe ceva sacru. Ce s-a intamplat? A slabit aproape 50 kg in cateva luni.

Tu ce metafore ai? Poti completa urmatoarele propozitii cu ce metafore consideri de cuviinta:

      -Viata este….
      -Eu sunt…
      -Oamenii sunt…
      -Femeile/barbatii sunt…

Pentru ca asta sa functioneze trebuie sa gasesti metafore puternice, care sa aiba insemnatate pentru tine.

De exemplu:

      -Viata este un joc/scena/raiul pe pamant.
      -Eu sunt poet/rege/luptator/magician/diamant.

Acum adopta aceste noi metafore gasite de tine si vezi ce se intampla. De obicei doar sa faci schimbarea in mintea ta e suficient, dar poti sa-ti setezi chiar si o ancora din aceste metafore.

Cu speranta ca ti-au fost utile si aceste informatii eu te las pentru moment si astept sa ne intalnim si data viitoare tot pe Golden Life!

Pe curand,
Alex

(Visited 191 time, 1 visit today)

Comentarii

comentarii

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata!


*


Menu